Influencer marketing bureau versus influencer platform

Influencer marketing bureau versus influencer platform

21 januari 2019 0 Door Irene

Influencers… wie kent ze niet inmiddels. Influencers zijn invloedrijke personen met een social media platform waar ze met enige regelmaat unieke content op plaatsten. Door de invloed die zij hebben op hun achterban zijn influencers een ideaal instrument om in te zetten in als influencermarketing. Influencermarketing is ook wel een onderdeel uit de marketingmix van bedrijven. Bedrijven kunnen dit gedeelte van de marketingmix zelf doen of ze kunnen het uitbesteden aan bureaus of platformen. In deze blog wil ik jullie graag wat meer vertellen over de bureaus die in deze markt actief zijn, ook wel bekend onder de naam influencer marketing bureau.

 

Wat is een influencer marketing bureau?

Een influencer marketing bureau is een bureau die actief is in de influencermarketingmarkt en werkt als een soort schakel tussen influencers en bedrijven. Een bedrijf kan bij een influencer marketing bureau een aanvraag voor een campagne neerleggen en dit bureau zet deze hele campagne van A tot Z uit en gebruikt hiervoor de influencers als “middel”. Bij influencers kan je denken aan bekende bloggers, youtubers, instagrammers, etc. Iedereen met een social media kanaal en een redelijk grote achterban kan zich bij deze bureaus aanmelden om als middel te dienen. Wel valt op dat grote bedrijven met veel geld zich aanmelden bij dit soort bureaus. Doordat deze bedrijven veel budget hebben heeft het bureau ook veel om uit te geven. Hierdoor werken dit soort bureaus over het algemeen met de wat “grotere” en daardoor duurdere influencers in de markt.

 

Welke voordelen biedt een influencer marketing bureau?

We benoemden het net al even kort maar een influencer marketing bureau neemt het werk voor jou eigenlijk uit handen. En bedrijf dient bij hun een aanvraag in en vat kort samen wat de wensen en behoeften en vanaf daar neemt een influencer marketing bureau het over. Als de campagne nog niet is bedacht bedenken ze deze, ze zetten alles uit bij de influencers, houden tussentijds contact met beide partijen, zorgen dat alles netjes wordt afgerond en uiteindelijk leveren ze het resultaat af bij de klant. Het scheelt een hoop tijd en als je het geld hebt is het een hele mooi oplossing.

 

Welke nadelen biedt een influencer marketing bureau?

Ben je een wat kleiner bedrijf dan is een influencer marketing bureau best prijzig. Misschien start je net of zit je in het niche gedeelte van de markt, dan is zo’n soort bureau niet echt voor jou weggelegd. De influencers die in hun bestand staan zijn vaak van het wat duurdere segment en daar hebben deze bedrijven helaas geen geld voor. Voor deze bedrijven zou een influencers marketing platform een beter alternatief zijn.